torsdag 21 januari 2010

En utmärkelse och sju rätt ointressanta fakta

Jag brukar aldrig hänga på olika "utmaningar" eller teman som andra bokbloggar ägnar sig åt, mest för att jag försöker att inte avvika alltför mycket från mitt ämne: kinesisk (eller åtminstone asiatisk) litteratur. Men när jag nu får en fin utmärkelse av Lyran så måste jag ju acceptera den - jag är inte den som tackar nej till positiv kritik och det skulle ju nästan kännas oförskämt att vägra ta emot den.

Dock finns vissa problem med det hela: När man har fått utmärkelsen är det meningen att man ska berätta sju intressanta fakta om sig själv, samt välja sju andra bloggare som man skickar utmärkelsen vidare till. För det första läser jag ganska få svenska bloggar och för det andra har jag väldigt svårt att komma på några intressanta fakta om mig själv - förutom såna som jag absolut inte vill tala högt om. Men man kan väl göra ett försök i alla fall.

1. Jag har varit svensk mästare i bågskytte
2. Jag har medverkat i en kinesisk spelfilm
3. En nobelpristagare i litteratur har sovit på en utvikbar tältsäng i mitt vardagsrum (det var innan han fick priset, numera har han råd med hotell)
4. Jag har sjungit för påven i Peterskyrkan
5. Jag har en ofelbar metod för att stoppa hicka
6. Jag har tagit gitarrlektioner i Salamanca och studerat luta i Hammarbyhöjden
7. Min svärfarsfar var Mao Zedongs rektor

Ja, roligare än så blir det inte. Och då snodde jag ändå ett intressant faktum av min man och avstod från att skriva att jag har ett snöre som kylskåpshandtag. Är man tråkig så är man.

5 kommentarer:

  1. Att vara svensk mästare och ha sjungit för påven var väl minst sagt intressant. Jag är så klart himla nyfiken på Nobelpristagaren i tältsäng också. Dessutom kommer jag i fortsättningen att berätta att jag känner någon, vars svärfarsfar var Maos rektor.

    SvaraRadera
  2. Ja,man får väl sola sig litet i sin äkta makes glans ibland, tycker jag. Nobelpristagaren är förstås Gao Xingjian, som är en gammal vän till familjen.

    SvaraRadera
  3. Nog måste jag erkänna att jag tycker att det är rätt märkvärdigt att vara vän med Nobelpristagare ;-) Får jag vara nyfiken och fråga om du också är från Kina?

    SvaraRadera
  4. Nej, faktiskt inte alls. Jag är från Norrbotten. Litet mindre folk och grönsaker, men annars inte så stor skillnad.

    SvaraRadera
  5. Då förstår jag hur det hänger ihop :-)

    SvaraRadera