torsdag 3 september 2009

Kul med kinesiska tecken 2

Den kinesiska regeringen har i dagarna bestämt sig för att standardisera ett antal skrivtecken som förekommer i ett många olika versioner. Med anledning av detta presenterar bloggen Egaobaike tre helt nya och - särskilt för internetanvändare - mycket användbara tecken.

Det första tecknet heter nan (ingen ton angiven för uttalet), och är en kombination av tecknen för "skadad" eller "handikappad" 残 och "hjärna" 脑. Tänkt att användas om personer som är så fullproppade av nationalistisk propaganda att de helt förlorat förmågan till självständigt tänkande.

Det andra tecknet uttalas wao, och är en kombination av tecknen för "fem" 五 och "mao" 毛 (en myntenhet som motsvarar ungefär en femtioöring). Det syftar förstås på det ökända så kallade "femmao-partiet", det vill säga personer som mot en uppenbarligen mycket ringa ersättning skriver inlägg till stöd för regeringen och partiet på olika bloggar och webbplatser, för att därmed leda in diskussioner "på rätt spår".

Det tredje tecknet uttalas dian och är en sammanslagning av de tre tecknen "partiet" 党 och "centrum/central" 中央, vilket i sin tur är en förkortning av den viktiga frasen "partiets centralkommitté". Just det tecknet borde faktiskt till och med partiet kunna gå med på att införa - det skulle underlätta för dem själva.

Allt detta upphittat via Rue89.

4 kommentarer:

  1. Xu Bing argumenterar i A BOOK FROM THE SKY just för att skapa det tredje tecknet på listan ("dian"), men hos honom syftar det om jag inte missminner mig på KMTs centralkommitté.

    SvaraRadera
  2. Ja, det funkar på alla centralkommittéer. Jag glömde Xu Bing, jag hade faktiskt tänkt leta efter någon länk till just det konstverket, men det föll bort i ett anfall av återkommande senilitet...

    SvaraRadera
  3. Hej mitt namn är Therese. Ska göra en tatuering på min vänstra arm efter en massa ärr jag åstadkommit. och då letar jag efter kinesiska tecken. Mod, styrka, livsglädje och frihet. kan du kanske hjälpa mig? att hitta snygga sådana tecken? tacksam för svar! Mvh Therese Nilsson

    SvaraRadera
  4. Hej Therese!

    Jag avstår helst från att leta tecken till tatueringar då jag har gjort det väldigt många gånger medan jag jobbade på Östasiatiska Museet och är ganska less på det. Det var nog faktiskt den vanligaste frågan vi fick på biblioteket. Mitt förslag är att du slår upp orden i något lexikon, tex www.nciku.com, och sedan ber någon på just ÖM:s bibliotek att kolla upp dem åt dig så att de blir rätt. Men var försiktig och tänk dig för! Det blir lätt fel. Jag vill inte vara för negativ, men för exempel på vad man ska undvika, se http://hanzismatter.blogspot.com/

    SvaraRadera