torsdag 11 juni 2009

Magin i vardagen omkring oss

En av mina absoluta favoriter är författaren och illustratören Shaun Tan. Nu är han visserligen australier och inte kines, men självklart har jag en bra ursäkt för att skriva om honom på den här bloggen: hans pappa är kines från Malaysia och när jag först stötte på hans böcker var det i en taiwanesisk bokhandel, så under en tid var jag fullkomligt övertygad om att han kom från Taiwan.

Shaun Tan har illustrerat en mängd böcker och noveller åt olika författare, men det är hans egna böcker som är mest intressanta. Och det stora mästerverket alla kategorier, en bok som man inte kan göra annat än kapitulera inför, är förstås
The Arrival, om en flykting och hans försök att anpassa sig i ett nytt och främmande land. Bilderna i denna ordlösa bok - det finns överhuvudtaget ingen text i den - lyckas genom sin blandning av extrem realism och total surrealism perfekt beskriva känslan av att hamna på en plats där allt är främmande och där man måste försöka skapa sig ett nytt hem.

I den här videointervjun från InFrame.tv säger Shaun Tan att han inte har några barn, att han inte umgås särskilt ofta med barn och att han i princip har glömt bort hur det var att vara barn. Ändå har han, genom att göra det han själv känner för, lyckats skapa underbara barnböcker som
The Red Tree, The Rabbits (med text av John Marsden) och The Lost Thing. Vissa av hans böcker är mer riktade till vuxna, till exempel The Arrival och (enligt min åsikt) Tales of Outer Suburbia. Faktum är att Tan på sin webbplats kallar sina böcker för "picture books for older readers" eftersom de tar upp komplicerade frågor som bland annat kolonialism och social apati.


Tans bilder är ofta mycket mörka. The Red Tree handlar om depression och The Rabbits om den vite mannens ankomst till Australien. När jag först läste den blev jag litet chockad över att någon kunde skriva en så fullkomligt nattsvart bok för barn. Det tog tre genomläsningar innan jag insåg att det nog finns ett litet hopp på slutet, men det uttrycks enbart i bild och man måste hitta det själv.Eftersom jag saknar ord för att rätt uttrycka hur fantastiska jag tycker att Shaun Tans böcker är rekommenderar jag alla att besöka hans webbplats och läsa det han skriver om dem och om sig själv.

Några av böckerna finns att låna på svenska bibliotek och jag har hört ryktas om att det kommer en svensk översättning av Tales of Outer Suburbia längre fram, även om jag har glömt vilket förlag som tänker ge ut den.Det finns ett fint pris för unga konstnärer i Shaun Tans namn, The Shaun Tan Award, som är till för att uppmuntra skolelever att satsa på konst. Shaun Tan själv deltog för övrigt i författarkongressen WALTIC som hölls i Stockholm förra året. Gissa vem som föreslog honom som gäst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar