lördag 30 maj 2009

En kinesisk/koreansk morsdagshälsning




En liten hälsning till alla mammor i världen med denna vackra bild ur den koreanska illustratören Choi Sukhees härliga bok om kinesiska tecken - vars titel jag för närvarande har glömt och totalt saknar förmågan att transkribera från bilden i länken eftersom koreanska inte är mitt område. Men även om Choi inte är kines vill jag ändå slå ett slag för boken, som passar perfekt även för den som är kinaintresserad och har barn eller barnbarn i närheten. Kommer snart på ett förlag nära dig om jag får bestämma (och det tror jag att jag får) - och går dessutom att låna från Internationella biblioteket.

Choi Sukhee har illustrerat ett tiotal barnböcker, vissa som hon har skrivit själv och några i samarbete med andra författare. 2007 besökte hon Sverige i samband med Internationella bibliotekets barnboksvecka. Just den här boken handlar om kinesiska skrivtecken och varje uppslag visar ett av de grundläggande tecknen som t.ex. sol, måne, himmel, vatten, jord, blomma, och så vidare. Som du ser av bilden här ovanför är illustrationerna helt enkelt bedårande (ett ord man sällan använder nuförtiden, men här passar det).

Choi är överhuvudtaget en finurlig barnboksskapare och har bland annat gjort en rolig bilderbok där man ska gissa sig till vad skuggan i bilden på varje uppslag föreställer - självklart gissar man aldrig rätt. Hon är ett prima exempel på den bilderbokskonst som har växt fram i Japan och Korea och som får alldeles för litet uppmärksamhet här i väst.

2 kommentarer:

  1. Ok, här fick jag svaret på mitt förra inlägg. Varifrån beställer du böcker?

    SvaraRadera
  2. Tja, när det gäller koreanska så vet jag faktiskt inte var vi brukar köpa dem. Den här och många andra koreanska böcker fick vi som donation via Koreas ambassad. Säkert kan man hitta något ställe på nätet, men problemet är väl att man måste kunna koreanska då...

    SvaraRadera